Waarom vinden we iets mooi of juist lelijk?
Tussen je geboorte en 'nu' deed je constant nieuwe indrukken op.
De som van deze totale vorming bepaalt hoe je bent.
Als je een voor jou nieuw voorwerp ziet, krijg je een eerste indruk.
Je gehele voorgeschiedenis en die eerste indruk bepalen hoe je dat voorwerp inschat.
Je komt altijd ergens uit van oerlelijk tot en met schitterend mooi.
Je staat niet stil in je ontwikkeling, je evolueert door nieuwe indrukken.
Een zeer sterke 'kracht' die jou beïnvloedt is de reclame.
De reclame is de trendsetter; het aanbod van de winkels en musea is medebepalend
voor de vorming van je smaak.
Een tweede zeer sterke 'kracht' die jou beïnvloedt is de herhaling.
Die veroorzaakt indoctrinatie, hersenspoeling. Je raakt steeds meer overtuigd.
Een derde zeer sterke 'kracht' die jou beïnvloedt is de groep waartoe je sociaal behoort.
De groep bepaalt bijvoorbeeld in belangrijke mate de mode.
Eén in de groep is vaak bepalend wat mooi en modieus is.
De enkele solotripper valt vaak uit de toon, omdat die niet in het sociale plaatje past.